TASCA Nº 8: Espanya i la 2ª Guerra Mundial



Espanya i la 2ª Guerra Mundial


Durant tot el conflicte en la segona guerra mundial, la postura espanyola fou de neutralitat. No obstant, en ambdós bàndols, va haver participació de soldats espanyols en la contesa.

Però si Hitler li havia ajudat a Franco durant la Guerra Civil, ¿cóm era possible que ara no li donés suport igual que havia fet l'altre dictador, Benito Mussolini? La resposta desoladora la ofereix el documental La batalla desconocida, de Paula Cons: nosaltres vam participar de forma activa en el major conflicte bélic del segle XX.



Resultat d'imatges de hitler i franco


Cinc mesos després de finalitzar la Guerra Civil, l'1 de setembre, estalla la segona guerra mundial. Espanya i Alemania comencen a tindre conversacions diplomàtiques, en las que Berlín demana a Madrid (que fins llavors es declarava neutral) una major implicació a la guerra.

 El 10 de juny de 1940, Italia entra a la guerra. Dos díes després, el 12 de juny Franco canvia la posició oficial espanyola de neutral, a no beligerant. Això implica que Espanya es converteix en un aliat no beligerant de las potencies de l'eix, es a dir, que toma partida per un bàndol, però sense entrar físicament a la guerra.
El 23 de octubre de 1940 té lloc la Reunió de Hendaya. En la estació d'aquesta ciutat fronterera es produeix la primera i única trobada entre Franco i Hitler, que van acompanyats en tot moment pels seus respectius ministres d'exteriors, l'español Serrano Suñer i l'alemany Von Ribertron i de dos intérprets traductors. 

      A la conversació es van tractar temes com les condicions sobre una hipotética entrada de Espanya en la guerra en favor d'Alemania, però no van arribar a cap acord. No obstant, Espanya seguia considerant una posible intervenció futura i declarava el seu recolzament al Reich.



Resultat d'imatges de franco y hitler

El 22 de junio de 1941 Hitler lanzó por sorpresa la Operacion barbarroja, el Estado Mayor del Ejército crea Tres Grupos de Ejército; Norte, Centro y Sur. Se forma una coalición de países adeptos al régimen nazi para la invasión, participaron Finlandia y Rumanía en un principio, después se unieron italianos, búlgaros y rápidamente se utilizaron fuerzas de los países recién invadidos que apoyaron la causa nazi para expulsar a los bolcheviques de sus territorios como Estonia, Lituania, Croacia, Eslovacos y Albania. La invasión de la Union sovietica de stanli estaba en marcha y seguía su curso. Para el régimen, supone la ocasión ideal para entrar en escena, aunque abiertamente Franco nunca quiso entrar en la II Guerra Mundial, si autorizó la creación de un Centro de Reclutamiento para los voluntarios que quisiesen ir a luchar contra el bolchevismo y el regimen comunista que gobernaba en la union sovietica y se expandía por países próximos. Propondrían el envío de un contingente de voluntarios, lo que permitiría a España saldar su deuda con Hitler. Sin embargo, mantenía su estatus de no beligerante, porque no existía declaración oficial de guerra hacia la URSS. El día 23, a propuesta del ministro Ramon serrano suñer, el Consejo de Ministros aprueba en El Pardo enviar una división,1​ y se informa de ello al embajador alemán, eberthar von​ Aunque la denominación oficial fue «División Española de Voluntarios», jose luis aserre la denominaría «División Azul»

Comentarios